TOGG Ãœst Yöneticisi (CEO) Gürcan KarakaÅŸ, dijital ortamda gerçekleÅŸtirilen Uluslararası Otomotiv MühendisliÄŸi Konferansı’nda (IAEC), yaptığı konuÅŸmada, mobilite ekosisteminde oyunun kurallarının ve müşteri beklentilerinin deÄŸiÅŸtiÄŸini belirterek, müşteri beklentilerinin deÄŸiÅŸmesinin temelinde ise teknolojinin geliÅŸmesinin, teknolojinin geliÅŸmesinin temelinde de baÄŸlantılı teknolojilerin, dijital yaklaşımların hızla yayılmasının ve otomobilin, otomotivin bir yaÅŸam alanına dönüşmesinin yattığını dile getirdi.
TOGG olarak yola çıktıklarında stratejik danışmanlarıyla beraber bir araştırma yaptıklarını ve 20’ye yakın şirketi kıyasladıklarını aktaran Karakaş, bu kıyaslamada birkaç noktanın dikkatlerini çektiğini belirterek, şöyle devam etti:
“Birincisi, gelecekte klasik otomobil alanında büyük ÅŸirketlerin çok fazla büyük avantajları olmayacak. Yani gelecekte büyük olmak çok önemli olmayacak. Ama hızlı olmak, yaratıcı olmak, bu hızlı ve yaratıcı olmanın yanında kullanıcı odaklı hareket edebilmek, organizasyonu onun etrafında organize edebilmek ve çevik iÅŸ birliÄŸi ön planda olacak. Çünkü hızlı hareket edebilmek, hızlı bir ÅŸekilde yenilikleri hayata geçirebilmek için bu çerçeve gerekli. O anlamda da yeni ÅŸirketlerin, gerçek anlamda bir potansiyelleri olmasının ve oyunun kurallarının deÄŸiÅŸtirmesinin de önemi var.”
“Yurt dışından 27 arkadaşımızı ülkemize geri kazandırabildik”
Temelde bir iş birliği modelinde TOGG’un ekosistemini kurguladıklarını ve kurduklarını belirten Karakaş, projeyi hayata geçirecek ekibin de özenle seçildiğini vurguladı.
Başından itibaren konunun uzmanı, işinin ehli ekibi yavaş yavaş tüm dünyadan topladıklarını dile getiren Karakaş, şunları kaydetti:
“BulduÄŸumuz yetkinlikleri tabii ki önce ülkemizden, bulamadıklarımızda yurt dışından getirdik. Sadece Türkiye’den deÄŸil, sadece otomobil dünyasından, otomotiv dünyasından deÄŸil, yurt dışından ve farklı alanlardan ki özellikle altını çizmek istediÄŸim savunma sanayi tecrübesi olan arkadaÅŸlardan oluÅŸturduÄŸumuz ekibimiz var. Temelinde bizim için önemli olduÄŸunu düşündüğümüz birkaç noktaya deÄŸinmek istiyorum. Her ÅŸeyden önce biz iÅŸinin ehlinin olmasının yanında gerçek anlamda küresel tecrübenin de önemine inandığımız için uluslararası tecrübelere sahip arkadaÅŸlarımız var. Çalışanlarımızın yüzde 24’ü ÅŸu an kadınlardan oluÅŸuyor. Buradaki hedefimiz yüzde 30 civarında. Bunun yanında yüzde 44’ün üzerinde master ve doktora derecesi olan arkadaÅŸlarımız var. Övündüğümüz konulardan bir tanesi de yurt dışından 27 çalışanımızı, arkadaşımızı ülkemize geri kazandırabildik. Bunun yanında bizimle beraber, bizim için çalışan ve dışarıdan hizmet olarak aldığımız 250’ye yakın mühendis de projelerimizde bize destek veriyor.”
“Ãœlkemizde 18 ay kaldıktan sonra yurt dışına açılmak istiyoruz”
TOGG projesinin 15 yıllık bir proje olduğunu anımsatan Karakaş, şunları aktardı:
“Özellikle seri imalata baÅŸlama kısmına kadar oldukça detaylı ve ondan sonra da en önemli kriterleri baÅŸta olmak üzere detaylandırdığımız, adım adım neler yapmamızın düşünüldüğü bir plandan bahsediyoruz. 2018 yılında ÅŸirketimizi resmen kurduk ve 2022’nin son çeyreÄŸinde seri imalata hazır vaziyette tesislerimizi kurguluyoruz ve 2023 ilk çeyreÄŸinde de C segmentteki SUV aracımızı piyasaya lanse edeceÄŸiz. Burada altını yine çizmek istediÄŸim bir konu var. Yaptığınız araÅŸtırmalarda ÅŸunu gördük; baÅŸarılı olabilmek için, orta-uzun vadede seçim basketine girebilmek için birden fazla modelimizin olması lazım. Ä°deali 4 ile 6 civarındadır, yeni bir oyuncu olarak biz beÅŸ tane model belirledik kendimize ve bunların üzerinde de adım adım uygulamalarımız olacak. Hatta ÅŸimdiden C segmentindeki Sedan’ımızın çalışmalarının da baÅŸladığından bahsedebilirim. BaÅŸarının sürdürülebilir olması için ihracat yeteneÄŸinin, yani rekabet yeteneÄŸinin olabilmesi lazım. O nedenle de önce ülkemizde 18 ay kadar kalarak ve oradaki baÅŸarımızı vurgulayarak yurt dışına açılmak istiyoruz”
“YavaÅŸ yavaÅŸ fonksiyon testlerine de baÅŸladık”
Gürcan KarakaÅŸ, mühendislik konusunda gelinen son aÅŸamaya iliÅŸkin ise, “Biz üç boyutlu modellemelerimizi, simülasyonlarımızı tamamladık, analizlerimizi tamamladık ve yavaÅŸ yavaÅŸ da fonksiyon testlerine baÅŸladık. Bunun için hatta tamamıyla Türkiye’de yaptığımız prototiplerimizi de kullanmaya baÅŸladık. Bu, bize Kovid-19 döneminde hız kazandırdı, bilgi transferinin oluÅŸmasında bizi destekledi. YavaÅŸ yavaÅŸ bu sürecin içerisinde biz çarpışma testlerimizle, kış testlerimizle ilerleyeceÄŸiz.” ifadelerini kullandı.
TOGG’un üretim tesisinde gelinen son aşamaya ilişkin de bilgi paylaşan Karakaş, gövde, montaj tesislerinin ve boyahanenin artık üstünün kapandığını ve boyahanenin içerisindeki tesisin de kurulmaya başladığını sözlerine ekledi.